Nya utmaningar är på intågande. Jag ska gå en kurs på KTH där min digitala kompetens i relation till mitt jobb ska höjas. Jag har nu satt mig in i kursens innehåll under kvällen och vad jag ska lära mig under dessa veckor. Jag ser att det är en mycket intressant kurs och redan vid kursens mål drar mina funderingar igång. Det jag ska kunna när detta är klart är:
- Bedöma när, vad, varför och hur IKT ska användas som pedagogiskt och metodiskt stöd för lärande.
- Välja de arbetsformer och digitala verktyg som passar innehåll, omgivning och kontext bäst.
- Avgöra när och vilka digitala verktyg som är lämpliga att använda i ett pedagogiskt sammanhang.
- Visa tekniska färdigheter samt förstå vikten av att kontinuerligt uppdatera dessa.
- Visa grundläggande kunskaper om IKT-pedagogiska teorier och metoder för lärande samt kunna tillämpa dem praktiskt i sin (framtida) yrkesverksamhet och känna till viktig forskning inom området.
Jag måste ju direkt fundera på om detta inte är saker som alla lärare borde kunna som ska arbeta med undervisning i dagens samhälle. Eller? Jag såg en mycket givande presentationsteknik på mässan i Göteborg i veckan. Nu undrar jag om inte symbolisk rekvisita är precis lika beskrivande och pedagogiskt vinnande, som vilket digitalt verktyg som helst? Det kommer att bli väldigt intressant att gå denna utbildning. Mycket intressant och förhoppningsvis omvälvande.
Jag är i stort behov av nya uppslag och upplevelser. Jag känner mig lugn i att detta kommer att ge mig detta. Att vi dessutom har som uppgift att blogga under utbildningen gör inte saken mindre lockande. Visst?
Synd att jag inte är med på detta tåg. Jag funderar på att ta ett annat tåg till våren. Några förslag?
SvaraRaderaLycka till! :-)
SvaraRadera