måndag 25 oktober 2010

Hur gör vi?

Det är tankar som far. Läser min kurs på KTH och låter innehållet smälta in. Hur ska jag förhålla mig till detta? Mycket av det jag fram till nu har läst handlar om ungdomspedagogik. Det är klart annat än det vi arbetar med på komvux. Förutsättningarna är andra. Vi möter en blandad publik, eller hur jag ska säga. Det är flera generationer i samma klassrum. Det är inte en grupp människor som har fötts med digital teknik i handen.

Vi har även ett kollegie som inte har med sig förutsättningar, eller lust att lära sig möjligheterna. Hur ska vi handskas med dem? Hur ska bilden av en gemensam skola se ut? En del arbetar med avancerad teknologi och i klassrummet bredvid lägger de på overhead med handskrivna meningar? Jag tror att man behöver ha en gemensam grund för att skolan som helhet ska fungera och studenten ska få bilden av en hel skola.

Betyder det att jag är beredd att sakta in och låta andra hinna ikapp? Att jag kan tänka mig att sakta in på möjligheten att utveckla min pedagogik? För att andra ska hinna ikapp eller för att de inte vill? Nej, verkligen inte. Det kommer inte på fråga.

Ja, då står jag nog på punkt ett igen. Hur ska jag förhålla mig till detta?

3 kommentarer:

  1. Det är inte lätta frågor du tar upp, men viktiga! Så här ser det nog ut i många skolor, och för många rektorer - komvux eller inte. Inte ens ungdomar födda på 1990-talet är några "Digital natives"- de är en myt. Vi är alla "Digital immigrants" förutom eventuellt de allra yngsta. Vi får göra så gott vi kan och en del måste gå före och testa "det nya". Andra är lite försiktigare (vare sig de är aldre eller yngre).

    Men, jag tror på det goda exemplets makt och detta kan du utnyttja som rektor. Därför har jag startat den här kursen tillsammans med mina kollegor på KTH. Ju fler goda exempel och ju fler lärare , elever och studenter som vågar testa (och misslyckas ibland). Ju, mer lär vi oss om hur de nya redskapen och möjligheterna kan utnyttjas för att stödja lärande.

    Genom att ha valt att gå den här kursen, och att blogga om dina tankar runt IKT och lärande (och om dina egna misstag och framgångar framöver) är du själv ett gott exempel!

    Heja Mia - fortsätt så!

    SvaraRadera
  2. Ibland kan väl handskrivna overheadblad funka fint. Det tråkiga är om all undervisning läggs upp på samma vis. Inte är det roligt att se på PowerPoints varje lektion heller ...

    Om vi kan dra nytta av fördelarna med de nya verktyg som nu finns, kan vi variera vår undervisning ännu mer. Men för den skull behöver inte allt vi tidigare gjort vara dåligt ... (men det menar du säkert inte heller).

    Jag tror precis som Sajerkickis att goda exempel är jättebra och så tror jag på att man ska erbjuda all möjlig hjälp i början. Jag tror att fler lärare vågar testa om de vet att de snabbt kan få hjälp om tekniken krånglar.

    Lycka till med utvecklingsarbetet!

    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Som digital immigrant är det ett rent nöje att ständigt jobba för att integrera mig och fungera väl i det samhället jag befinner mig i. Jag blir aldrig en infödd, men jag kan förstå dem och de kan förstå mig. Svårare än så borde det inte vara...

    SvaraRadera