tisdag 28 augusti 2012

Första recensionen

Nu har jag äntligen tagit mig samman och skrivit recensionen på Design för lärande (Anna-Lena Rostvall & Staffan Selander (red)). Jag vet inte varför det skulle vara så svårt att få till en recension. Jag är ju ändå lärare i svenska. Kanske att det beror på att jag har lagt recensionen som redovisningssätt bakom mig för länge sedan. Mina elever gör inga sådana längre. Det är en uppgift som sällan blir bra och det är en öppen dörr till att plagiera. Den som en gång sa att det inte är elevers plagiering som är problemet utan uppgiften de får, sa en klokhet jag gärna sprider vidare.

En annan sak som antagligen hindrade mig från att få ihop recensionen var antagligen att jag inte uppskattade boken. Det var åter igen kunskaper jag redan hade och det hindrade mina möjligheter att skriva en genomarbetad och genomtänk recension. När jag läste boken för andra gången började jag dock hitta ingångar som skulle fungera i en recension. Det var en del genomgående trådar som intresserade mig och gav mig möjligheter att spåna vidare med.

Visst, jag lämnade recensionen traditionella utseende, men det kanske går ändå. Jag vill ta fasta på det som en senare läsare kan leta efter och då fick det bli på detta sätt. Kanske att jag låter gnällig och ifrågasättande, men jag ser gärna att en diskussion kring recensionen som form diskuteras. Jag är inte omöjlig när det gäller att ändra uppfattning. Det gör jag väldigt gärna när jag blir överbevisad. Det vore hemskt annars.

Nu är recensionen inlämnad och jag tycker att jag fick till en bra, balanserad och fördjupande text kring bokens alla artiklar. Vi får se vad jag får för synpunkter på den. Under tiden har jag beställt nästa bok, som jag ska skriva nästa recension på. Jag valde Nätbaserad undervisning av Hrastinski. Eftersom jag arbetar på Komvux och arbetar mycket med nätbaserad undervisning, så ska det bli väldigt intressant att se vad jag får ut av den boken. Jag ser fram emot när den landar i brevlådan. Denna kurs ger oerhörda möjligheter att utveckla sina förmågor och ska jag göra det genom att skriva fler recensioner, så varför inte... typ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar