söndag 11 september 2011

E-learning Heroes

Jag fick för mig att jag skulle uppdatera mig lite på tillgångar på Internet. Det är ju inte utan att listan har blivit väldigt lång nu. Jag har sett att många har använt Screenr för att filma och lägga ljud till saker man vill dela med sig av. Själv har jag börjat att använda Screen-o-matic för att göra det och det har fungerat mycket bra. Är väldigt enkelt och roligt att använda.

Jag undersöker Screenr lite närmare och inser att det är mer som en social media och ger fler möjligheter. Nu kanske man måste "Go pro" för att få alla fördelar och det är inget som lockar mig. Men jag hittade något annat, som verkligen kommer att komma till godo. Jag hittade en massa intressanta bloggar.

Bland annat hittade jag E-learning Heroes, som samlar en hel del folk och gör det med intressanta möjligheter. Jag har inte fördjupat mig på mycket i just denna webbsida utan gick direkt in på deras "Community blogs" och hittade David Anderson.

I ett av sina inlägg skriver förklarar han fenomenet att en kurs digitalt ena terminen kan kännas väldigt bra och nästa inte fungerar att använda överhuvudtaget. Enligt Anderson handlar det inte om att göra saker rätt, eller på rätt sätt. Det handlar om att vara medveten om att elever kommer med nya förväntningar och erfarenheter. Det gör att den digitala kursen inte fungerar mer än en termin, möjligen två, åt gången. Efter det kommer nya elever och kräver nya saker.

Han ger exempel som verkligen talar sitt tydliga språk. Vi ser på en sak ytterst få gånger innan vi tröttnar och går vidare. Likadant är det med våra digitala kurser. Det kräver nya dynamiska lösningar. Även för oss som bygger upp dem och undervisar i dem.

Tack, Anderson. Du satte ord på det där som jag redan hade förstått, men inte kunde förklara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar