söndag 11 september 2011

En bit till

Jag har nu arbetet fram den del av arbetet där jag visar hur jag arbetar med en konstruktivistisk inlärningsteori i praktiken. Ju mer jag arbetar med texten, ju mer inser jag att det verkligen finns en teori som täcker upp mitt arbetssätt.

Ett av inslagen i denna inlärningsteori är att inlärning ska vara en aktiv process. Ett litet utdrag från min text:

1.2.1 Inlärning ska vara en aktiv process

Kursen i Svenska B är upplagd på så sätt att eleven antingen själva kan leta upp information om olika områden, till exempel om August Strindberg, eller att de kliver in i de kursböcker som är kopplade till kursen. Eftersom vi har väldigt olika förutsättningar i en grupp på komvux utifrån till exempel ålder, tidigare inlärningserfarenheter och kapaciteter, så förutsätter det att man har friheten att söka information på det sätt som passar eleven bäst. Erfarenheten är att detta skiftar väldigt mycket.

Uppgifterna som ska lösas och genomföras hängs upp på de mål och betygskriterier som måste uppfyllas. Utifrån det finns det en styrd inriktning man kan följa och få direkta instruktioner om hur uppgiften kan lösas. Eller så kan man helt på egen hand komma på ett redovisningssätt med förutsättning att man aktivt visar att man har förstått uppgiftens syfte. Detta kan ske både muntligt eller skriftligt. Kan även kombineras beroende på vad man strävar efter för betyg.

Varje uppgift har, eller att eleven själv ska komma på, en tydlig målgrupp med uppgiften. Den ska vända sig till någon eller några utanför skolans värld. På så vis skapas en praktisk och realistisk situation, som även gör att uppgiften blir individuell och skapas utifrån olika förutsättningar.

Elever ska kommentera varandras arbeten. Detta sker genom kortare publiceringar på bloggen eller genom gruppindelningar i kursrummet på Fronter. De kan även diskutera uppgifter på bloggen och dela med sig av erfarenheter och skapa förutsättningar till god inlärningsmiljö. Detta sker naturligtvis även mellan lärare och elev. Bloggen förutsätter dock att eleverna är aktiva. Annars fungerar inte bloggen utifrån sitt syfte. Det är ett ställe för eleverna att själva bedriva sin inlärning tillsammans med lärare, men framför allt med andra elever.

Det är intressant att arbeta med denna text och det är kul att se i skrift vad jag har framför mig denna termin. Det jag nu funderar över är hur jag ska göra en utvärdering av mina verktyg. Kursen slutar inte förrän i januari 2012 och då vill jag ör länge sedan vara klar med detta arbetet och gått vidare på nästa kurs. Det kommer få bli någon sorts delkurs-utvärdering. Den får inte heller inkräkta på elevernas övriga arbete utan vara en del i kursen. Där har jag också en klurig uppgift att lösa. Vi får se hur jag gör. Förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar